De eerste Chinese Airbus werd geleverd aan Dragon Aviation Leasing en wordt
ingezet in de vloot van Sichuan Airlines, een regionale
luchtvaartmaatschappij.
Aan het eind van het jaar moet de fabriek bij Tianjin in het noorden van China
tien A319/320-toestellen afgeleverd hebben. Daarna wordt de productie
opgevoerd tot vier kisten per maand voor het eind van 2011.
Graantje Chinese markt
De fabriek in China is gebouwd naar het voorbeeld van de Airbusfabriek in het
Duitse Hamburg en werd in september in gebruik genomen. EADS-dochter Airbus
is voor 51 procent eigenaar, de overige 49 procent zijn in handen van een
Chinees consortium.
Airbus wil graag een graantje meepikken van de Chinese luchtvaartmarkt, de op
een na grootste in de wereld. China is nu al goed voor 15 procent van de
verkopen van Airbus.
De beslissing van de onderneming om een fabriek in China te bouwen werd
ingegeven door voorspellingen dat China in de komende twintig jaar tot wel
2800 passagiers- en vrachttoestellen zal aanschaffen.
Het passagiersvervoer zal volgens verwachting in dezelfde periode
vervijfvoudigen. Het doel van Airbus is om tussen nu en 2012 de helft van de
Chinese markt in handen te krijgen.
Medio vorig jaar had de Europese vliegtuigbouwer een marktaandeel van 39
procent. Dat was in 1995 nog 7 procent. De voornaamste concurrent is de
huidige wereldmarktleider Boeing.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl